En övergripande beskrivning av tjänsten som säljare/Kam är, att behålla och utveckla företagets nyckelkunder och företagets relation med dessa, att arbeta långsiktigt och strategiskt för och med nyckelkunden samt att ha två gränsytor: en mot kunden och en mot verksamheten. Arbeta med strategisk planering av kundbearbetning, där aktiviteter bestäms och tydliga mål sätts. Ha en klar målsättning med bearbetningen av kunden och en annan plan för bearbetning på flera nivåer i kundens organisation.
Ansvar och befogenheter i rollen innebär bland annat:
- Att vara första och enda kontaktpersonen på företaget, för dessa nyckelkunder
- Vara nyckelkunds representant på företaget
- Utveckla ett effektivt samarbete med nyckelkund och öka intäkterna
Huvudsakliga arbetsuppgifter är:
- Säkerställa en god affärsrelation med nyckelkunden
- Få fram kundens behov och se till att det/dessa tillgodoses
- Ekonomiskt ansvar på längre sikt